donderdag 3 januari 2013

Zeg het met een glimlach

AMSTERDAM - Onderschat de kracht van een glimlach niet. De glimp van een lach kan op een subtiele wijze een sterke boodschap overbrengen.

„Een glimlach is een soort taal; een manier om iets te vertellen wat stil in onszelf blijft’’, aldus de Franse psycholoog Paul Ekman in Psychologies. Hij ontdekte 19 ’mededelingen’ in deze stille taal.

Zachte grijns

We zetten er vijf op een rijtje, te beginnen met de zogenoemde ’beleefdheidsglimlach’. Deze zorgt ervoor dat je je snel op je gemak voelt. „Ik kan me nog steeds de glimlach van de bakker herinneren”, vertelt Alexandra.

„Toen ik als kind brood bij hem haalde verwelkomde hij me altijd met een zachte grijns op zijn gezicht. Dat vond ik zo uitnodigend dat ik mijn verlegenheid vergat en rustig brood durfde te bestellen.” De beleefdheidsglimlach is niet intiem maar juist heel algemeen en heeft niet de bedoeling iemand persoonlijk te raken.

Brutale glimlach

Wie wat voor elkaar wil krijgen, kan de brutale glimlach proberen. Ludovic: „Ik wist niet hoe ik een jaar onbetaald verlof moest vragen aan mijn chef. Ik besloot wat brutaler te lachen dan anders en het werkte!”

„Wanneer ik ergens kom waar ik niemand ken, glimlach ik automatisch om me te beschermen”, vertelt Noëlle. Volgens de Franse psycholoog is dat een van de meest bekende manieren van een goed functionerend beschermingsmechanisme.

Emoties

Weer heel anders dan deze defensieve glimlach is de uitdrukking op het gezicht nadat we een blunder hebben begaan. Verontschuldigend lachen helpt ons de situatie meester te blijven in plaats dat we ons laten meeslepen door onze emoties.

De leukste glimlach? Die die tot doel heeft te verleiden wellicht. „Hij deed niets om me te versieren, hij glimlachte alleen maar. En die lach was zo ontwapenend en jongensachtig dat ik geen weerstand aan hem kon bieden”, aldus Claire.

Bron: Telegraaf.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten